Конференція Високопродуктивні обчислення, Київ, 13-15 жовтня 2014

Мартін Моєр: «Я хотів зробити щось незвичайне у поєднанні з комп’ютером»

Martin Meuer during ISC chess simul against Jan Gustafsson

У 2012 році у Гамбурзі проходила Міжнародна суперкомп’ютерна конференція ISC 2012. У рамках конференції німецький гросмейстер Ян Густафсон (Ело 2621) проводив сеанс одночасної гри проти восьми любителів-відвідувачів конференції, які мали можливість скористатись допомогою комп’ютерної програми Houdini на кожному третьому ході. Після її завершення виконавчий директор ISC Events Мартін Моєр дав інтерв'ю.

Пане Моєр, хто був автором цієї ідеї?

Я хотів зробити щось незвичайне у поєднанні з комп’ютером. Для Яна Густафсона сеанс проти восьми любителів – це занадто просто. Поєднання білкових шахістів та шахової програми створило розумний баланс сил та стало справжнім випробуванням для Густафсона.

Якою була мета заходу і на які результати ви очікували?

Цього року ми вирішили зробити більше мережевих можливостей для відвідувачів нашої конференції, щоб вони ближче могли познайомитись один з одним. Однією з наших подій став сеанс одночасної гри. Я також очікував, що у спеціалістів галузі HPC може виникнути значний інтерес до шахів. Чесно кажучи, я був дуже здивований великою увагою до сеансу з боку наших відвідувачів. Дехто з них вже попросили зробити таку подію регулярною. Тому ми розглядаємо можливість запросити Яна до Лейпцигу на ISC 2013.

Розкажіть нам про вашу з батьком роботу з Ботвінніком.

Мій батько (Ґанс Моєр) познайомився з Михайлом Ботвінніком під час його презентації своєї шахової програми Піонер/Chess Computer Sapience (CCS) у Мангеймі. Як відомо, Ботвіннік у своїй роботі над програмою Піонер хотів розробити альтернативний підхід до аналізу шахової позиції. Він хотів навчити комп’ютер «мислити» як гросмейстер, а не шукати кращий хід тупим перебором варіантів. Мій батько допоміг Ботвінніку отримати дві робочі станції для свого проекту. Після цього Ботвіннік кілька разів приїжджав до нас у гості до будинку моїх батьків у Дайсбаху. Він став справжнім другом нашої сім’ї та запрошував батька до себе на дачу під Москвою.

Особисто я брав участь у проекті CCS у контексті студентського дослідницького проекту під час навчання в університеті Карлсруе. Ми з моїм колегою мали запрограмувати бібліотеку дебютів для CCS, нас запросили до Москви для координації роботи з співробітниками Ботвінніка. У нього була невелика команда з 3-4 програмістів, які усі були слабкими шахістами. Їм інколи було занадто складно зрозуміти, що від них хотів Ботвіннік.

На жаль, проект не було завершено. Ботвіннік з командою працювали у приміщенні недалеко від центрального московського шахового клубу, і я був дуже вражений місцевістю.

Як ви думаєте, чи зможуть комп’ютери розуміти шахи краще за людей? Є позиції, в яких комп’ютери погано розбираються. Чи вірите ви, що незабаром проти комп’ютера буде грати абсолютно неможливо?

Сучасні шахові програми вже на порядок кращі ніж найкращі шахісти світу. Однак, це є результатом неймовірної обчислювальної потужності. Я дійсно шкодую, що Ботвіннік був останнім, хто пробував альтернативний шлях до аналізу позицій.

Інше питання на тему: зараз дуже модно стало транслювати партії онлайн разом з комп’ютерним аналізом, але це ж просто обман глядачів! Наприклад, в одній з партій Меморіалу Таля Левон Аронян пішов на перспективну жертву пішака, але комп’ютер вважав цей план помилковим. Коли, на вашу думку, можна очікувати більш адекватних оцінок?

Я сумніваюсь, що комп’ютери коли-небудь почнуть розуміти позицію так, як це роблять шахові професіонали, але я маю визнати, що мої знання про програмування шахового інтелекту не настільки значні, щоб я міг дати більш обґрунтовану відповідь.

Теги: Інтерв'ю, суперкомп'ютер, технології, шахи

Матеріали за темою:

Коментарі